miercuri, 3 octombrie 2007

Întronizare?

Pe 30 septembrie (anul curent, normal) a avut loc ceremonia de intronizare a noului Patriarh. Stiu, stiu, e cam tarziu pentru acest eveniment. Voiam sa public acest comentariu cu ceva timp inainte de ceremonie, dar din neatentie, lene si uitare nu l-am publicat.
De ce am revenit asupra lui? In seara aceasta am urmarit "Cronica Carcotasilor" si am vazut ca si ei (sau nu ei, dar ce mai conteaza) au dat peste aceeasi problema: ce inseamna dom'ne intronizare?
In ziua ceremoniei toate, da' toate televiziunile au folosit acest cuvant. L-am citit si prin ziare. Nicio, dar nici macar o televiziune, un ziar, ceva, nu au avut curiozitate de a se intreba: ce inseamna dom'ne intronizare? Pai, daca nu s-au intrebat, nu s-au interesat, nu au aflat si normal, nu au explicat.
Eu m-am uitat in dictionar(al meu de acasa), am cautat si pe cel online si tot nu am gasit. Nu m-am dumirit, nu m-am luminat.
Eu stiam ca jurnalistii trebuie sa vorbeasca/scrie pe intelesul tuturor, iar daca eu n-am inteles si nici n-am aflat ce este aceea intronizare, sunt convinsa ca nici marea majoritate a celor care citesc ziare sau urmaresc buletine informative nu au reusit sa inteleaga.
Oare de ce folosesc oamenii cuvinte pe care nici ei nu le inteleg?
Si... ce inseamna dom'ne intronizare?

5 comentarii:

Jimmy spunea...

Explica-l din context si vezi ce iese... ar fi sinonim cu "numire". Patriarhul este insa o fiinta superioara muritorilor de rand, fiind legatura noastra directa cu Dumnezeu. In acest caz,"intronizare" reprezinta actiunea de a introna, dar cu trimitere spre divinizare. Doar are privilegii omul:))
Oricum, nu cred ca s-a intrebat cineva ce inseamna sau de unde vine. Termenul a fost preluat direct din limbajul pretentios cu nuante de antic al B.O.R. si semana cu unul deja cunoscut, asa ca nu a dat nastere unor dileme. Poate la anu' apare si in DEX.

Jimmy spunea...

Daca il explicam din context, ar insemna ceva de genul "numire".
Patriarhul este superior muritorilor de rand, fiind legatura noastra directa cu Dumnezeu, asa ca are dreptul la un termen special. "Intronizare" vine de la intronare, dar cu trimitere la divinizare(ca la monarhii absolutisti, care este...erau).
Oricum, nu cred ca s-a gandit cineva ce inseamna si de unde vine respectivul cuvant. A fost preluat direct din limbajul antic si pretentios al B.O.R. si nu a starnit controverse pentru ca deriva din ceva cunoscut.
Poate la anu' apare si in DEX, nu doar in mass-media. Nu de alta, dar trebuie sa-i recunoastem Patriarhului privilegiile.

iulia spunea...

Maria, exceptand faptul ca nu exista in DEX, toti jurnalistii care au transmis/scris despre acest fapt nu au avut curiozitatea de a se interesa ce inseamna "intronizare" si de a incerca sa dea un sinonim pentru acest cuvant. Sunt convinsa ca daca se duceau la oricare fata bisericeasca, primeau o explicatie. Asta m-a deranjat de fapt. Au folosit un cuvant (si l-au folosit) si habar nu au avut ce inseamna.

Valentin Vioreanu spunea...

Daca ne uam dupa forma cuvantului, intronizare inseamna a pune pe tron.
Probabil ca te gandesti ca patriarhul nu sta pe niciun tron insa este exista asa numitul "scaun patriarhal" care poate fi asimilat termenului de tron.
In al doilea rand in statutul de functionare al BOR este specificat momentul de intronizare a noului Patriarh, de unde tragem concluzia ca ziaristii au oreluat termenul din limbajul Bisericii, lucru care nu e gresit, insa, in mod firesc ar fi fost bine sa se intereseze ce inseamna intronizarea si chiar ar fi fost frumoasa o casua intr-un articol despre intronizare, ce inseamna si cand a fost facuta prima intronizare...

iulia spunea...

Vali, dupa cum spuneam, nu cuvantul in sine m-a deranjat, ci flosirea lui in exces fara nici macar o explicatie. Eu stiam ca rolul jurnalistilor nu este acela de a-si etala neologismele neintelese, ci de a expune mesajul cat mai clar si cat mai concis astfel incat sa inteleaga ORICE om.