marți, 13 noiembrie 2007

Decretei

Nu suna prea grozav... Copii nascuti in urma unui decret.

In Evenimentul Zilei au aparut o serie de articole care incearca sa explice, sa lamureasca sau chiar sa informeze despre o perioada din comunism.
Pentru multe femei acea perioada in care in urma unui decret nu mai aveau voie sa avorteze, poate fi trecuta drept o perioada neagra, plina de chin si suferinta. Comunismul a decis in locul lor si pentru ele.

"Desi stiau ca-si riscau viata, acestea faceau avorturi pe ascuns, cu ce aveau la indemana - sarme, cabluri electrice, sonde improvizate, radacini de plante, otet. Multe ajungeau apoi la doctor, direct pe masa de operatie, cu hemoragii grave, peritonite, infectii greu de oprit." - un citat din materialul din Evz. Autoarele materialului au uitat sa spuna ca femeile care ajungeau pe masa de operatie cu infectii, nu erau tot timpul salvate de medici. Acestea erau lasate sa moara daca nu dadeau securitatii numele persoanei care le ajutase sa avorteze.

O alta informatie care-mi ridica semne de intrebare am gasit intr-un alt articol semnat tot in EVZ. Daca decretul a durat din 1966 si pana in 1972, de ce oare prin anii '80 femeile inca faceau avorturi pe ascuns? De ce oare ajungeau cu hemoragii la spital si erau lasate sa moara daca nu spuneau cine le-a ajutat sa avorteze? De ce oare nu existau metode moderne de contraceptie si femeile se chinuiau cu fel de fel de metode rudimentare?
Am gasit intr-un alt material ca decretul a fost abrogat pe 26 decembrie 1989. Si pana la urma, cat a fost valabil!?
Intr-un material in Evz scrie ca decretul a fost semnat in 1966, in altul ca in 1967. Ei, doar un an diferenta. Nici nu se baga de seama.

Apreziez dorinta de a informa si cantitatea de materiale publicate in ultimii ani despre decretei, dar sunt si asa destule mituri si ar fi frumos sa nu se creeze altele. Ar fi bine ca oamenii sa fie informati corect si sa nu mai existe discrepante intre informatii.

7 comentarii:

Jimmy spunea...

mda... laudabila campania evz. pacat ca astfel de subiecte sunt scoase din arhive numai atunci cand se intampla ceva care sa starneasca interesul pt. ele (mult-laudatul si deja faimosul film al lui mungiu).
in rest, toate micile probleme ale comunismului si manii ale lui ceausescu raman in semiobscuritate. oamenii au uitat, nu mai vor sa stie sau nu ii intereseaza cum era p-atunci. paine pe masa, bani la buzunar vs. povesti despre avorturi ilegale, securitate si detinuti politici. grea alegere! ne vom rataci in indiferenta..
contradictiile din evz se pot datora unei oarecare superficialitati cu care a fost tratat subiectul... sau or fi gasit ziaristii informatii diferite legate de subiect. pana la urma, nici dupa 18 ani de la disparitie, comunismul nu si-a dezvaluit toate tainele, iar dezmostentitii lui inca umbla printre noi.
din ce am gasit eu, decretul a aparut in '66, ca d-aia ii zice 770/1966 si a fost abrogat in '89.

si p-aici e interesant, da' cam mult de citit:
http://www.360romania.eu/showthread.php?t=209
http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act?ida=1

iulia spunea...

Maria, cine sunt "dezmostenitii"? La ce te referi?

Unde ai facut tu trimitere, nu prea functioneaza...

Jimmy spunea...

dezmosteniti i-am numit pe fostii comunisti care si-au pierdut acum obiectul muncii. credeam ca e vreo eroare gramaticala:P
iar link-urile merg, doar ca-s mai rudimentare. acceseaza-le cu copy-paste in address bar:D
ps: jimmy e eu

Jimmy spunea...

ei, citisi ce zice la link? sau ai abandonat subiectul?:P

iulia spunea...

Da, am citit. Nu, nu am abandonat subiectul.

Am citit ceea ce stiam deja. Cert este ca sunt multe mituri iar realitatea se afla (nu la mijloc) la cei care au trait-o.

Ma gandesc sa renunt la blog.

Jimmy spunea...

Cum iti doreste inimioara... Daca iti apare ca o pierdere de timp, da-l naiba. Da' te-ai gasit sa renunti tocmai cand m-am apucat si eu de aceasta activitate complexa. Eu il las sa moara linistit acolo, nu-l ucid cu sange rece:D

iulia spunea...

Era si timpul sa intri si tu in aceasta sfera. Astept cu nerabdare... un inceput